PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa


PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, znana również jako PKP LHS, to kluczowy gracz w polskim przewozie kolejowym. Jest to PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (PKPLS), która pełni rolę zarówno przewoźnika kolejowego, jak i zarządcy infrastruktury na linii kolejowej nr 65, z siedzibą w Zamościu.

Powstanie tej spółki miało miejsce w 2000 roku, w związku z reorganizacją struktur Polskich Kolei Państwowych. Już 1 lipca 2001 roku, PKP LHS rozpoczęła swoje działalności, oferując przede wszystkim usługi związane z towarowym przewozem kolejowym. Przewoźnik ten specjalizuje się w transportowaniu ładunków, co jest fundamentalnym elementem jego działalności.

Warto zaznaczyć, że w 2015 roku PKP LHS zdobyła 4,30% udziału w krajowym rynku przewozów towarowych, co plasuje ją na czwartym miejscu pod względem przewiezionej masy towarów. Ponadto, przewoźnik osiągnął 6,24% udziału według wykonywanej pracy przewozowej, co daje mu trzecie miejsce na rynku krajowym. Te liczby świadczą o znacznym wpływie PKP LHS na polski sektor transportu kolejowego.

PKP LHS jest integralną częścią Polskich Kolei Państwowych, co podkreśla jej znaczenie w ramach Grupy PKP. Dzięki temu powiązaniu, spółka ma dostęp do szerokiego zaplecza i wsparcia w zakresie infrastruktury oraz technologii kolejowej.

Historia

Geneza

W 1974 roku, w jesiennej aurze, rozpoczęto prace projektowe nad nową linią kolejową, która miała zapewnić połączenie między Hrubieszowem a Human Katowice. Z dniem 30 lipca 1975 roku powołano Zarząd Linii Hrubieszów – Huta Katowice (w budowie), który funkcjonował pod skrzydłami Wschodniej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych z siedzibą w Lublinie. Początek prac budowlanych nastąpił na przełomie lata i jesieni tego samego roku.

Oficjalne otwarcie linii miało miejsce 30 listopada 1979 roku, gdy nadano jej formalną nazwę Linia Hutniczo-Siarkowa (LHS). W wyniku rozpoczęcia eksploatacji dokonano reorganizacji w zarządzaniu, co polegało na likwidacji jednolitej dyrekcji, a kontrolę nad linią przejęły odrębne jednostki Wschodniej i Śląskiej DOKP. Działały one w ścisłej współpracy z wieloma zakładami odpowiedzialnymi za tabor, transport towarów oraz pasażerów na terenach odnoszących się do każdej dekretowanej dyrekcji.

Zakład Eksploatacji LHS

Na przełomie lat 1996 i 1997 w ramach struktur PKP rozpoczęto organizację dedykowanego zakładu do zarządzania eksploatacją i utrzymywaniem infrastruktury linii kolejowej nr 65. Na mocy decyzji kierownictwa Wschodniej DOKP zaprzęgnięto do działań zespół ludzi z wcześniejszych jednostek wykonawczych LHS w Zamościu.

1 stycznia 1997 roku nowy Zakład Eksploatacji Linii Hutniczo-Siarkowej przejął niezbędne obiekty oraz operował na całej długości linii zarówno pod względem ruchowym, technicznym, jak i handlowym. W utrzymaniu infrastruktury zaangażowane były również zakłady odpowiedzialne w Zamościu i Kielcach, które podlegały Wschodniej DOKP. Z dniem 1 maja 2000 roku zharmonizowane działania pozwoliły stworzyć jednostkę PKP Zakład Eksploatacji Linii Hutniczo-Siarkowej, która kompleksowo odpowiadała za eksploatację oraz utrzymanie systemu LHS.

PKP LHS

1 grudnia 2000 roku został sporządzony akt notarialny powołujący spółkę prawa handlowego. Następnie, 12 maja 2001 roku, przedsiębiorstwo uzyskało koncesję na przeprowadzanie kolejowych przewozów osób oraz towarów, a 29 czerwca tego samego roku koncesjonowano zarządzanie infrastrukturą linii kolejowej nr 65. Na 1 lipca 2001 roku PKP Zakład Eksploatacji Linii Hutniczo-Siarkowej przekształcono w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Należy dodać, iż od 1994 roku nie transportowano siarki, co przyczyniło się do zmiany w nazwie. 20 listopada 2001 roku firma została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, a jej siedziba usytuowana jest na ulicy Szczebrzeska 11 w Zamościu.

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 roku wprowadziła dla przewoźników kolejowych obowiązek uzyskania licencji do wykonywania usług przewozowych. 27 lutego 2004 roku PKP LHS otrzymała licencję przewozową wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego.

W roku 2004, w ramach restrukturyzacji firmy PKP, planowano prywatyzację PKP LHS. Ministerstwo Infrastruktury prowadziło rozmowy na temat powołania polsko-rosyjsko-ukraińskiej spółki, która mogłaby zarządzać przewozami towarów z Dalekiego Wschodu do terminalu Sławków Południowy LHS. Ustalono, że do końca pierwszego kwartału 2005 roku miała zostać utworzona. Rada Ministrów w dniu 22 lutego 2005 roku zatwierdziła „Strategię restrukturyzacji i prywatyzacji grupy PKP S.A.”, która przewidywała sprzedaż przedsiębiorstwa PKP LHS inwestorowi strategicznemu do 2007 roku, jednakże prywatyzacja nie została przeprowadzona z powodu sprzeciwu związków zawodowych.

W latach 2005 oraz 2008/2009 pojawiły się znaczne spadki przewozów, co było efektem ograniczenionej działalności Huty Katowice oraz globalnej dekoniunktury na rynku stali. W związku z tym pojawiła się potrzeba dywersyfikacji działalności spółki oraz ograniczenia przewozów rudy żelaza, która w 2009 roku stanowiła 60% całej masy przewozowej, a w pierwszym półroczu 2011 spadła do 48%.

22 grudnia 2006 roku PKP LHS otrzymała od UTK świadectwo bezpieczeństwa, które dotyczyło zbiorowego zarządzania infrastrukturą kolejową oraz przewozami.

W wrześniu 2007 roku odbyła się współpraca z PKP Cargo mająca na celu rozwój przewozów międzynarodowych. 19 sierpnia 2008 roku Agencja Rozwoju Przemysłu, Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa oraz PKP i PKP LHS podpisały list intencyjny, deklarując intencje rozwijania przewozów towarowych, zwłaszcza między Azją i Dalekim Wschodem a Europą, w ramach linii LHS oraz Międzynarodowego Centrum Logistycznego. 1 września 2008 roku firma uruchomiła biuro handlowe w Katowicach, które koncentruje się na współpracy z klientami w województwach śląskim, małopolskim oraz dolnośląskim.

Na początku 2009 roku spółka otworzyła biuro w Lublinie. 2 czerwca 2009 roku doszło do podpisania umowy z Russkaja Trojka dotyczącej intermodalnego przewozu kontenerów o objętości 720 TEU. W czerwcu tego samego roku, podczas VII Międzynarodowego Dnia Spedytora w Odessie, zawarto list intencyjny z ukraińskim spedytorem Plaske oraz kazachstańskimi Kolejami Kazachstan Temyr Żoły, który zobowiązywał strony do rozpoczęcia rozmów w celu rozwoju współpracy przy przewozach towarów. 12 czerwca podpisano umowę z Plaske na świadczenie usług spedycyjnych w zakresie przewozów towarów przez państwa WNP.

W roku 2010 spółka podpisała 5-letni kontrakt z ArcelorMittal Poland na przewóz 23 mln ton rudy żelaza. W sierpniu tegoż roku przedstawiono propozycję włączenia PKP LHS do Grupy PKP Cargo w związku z wdrażaniem prywatyzacji spółek Grupy PKP. Ponadto zaproponowano, by PKP LHS stała się jedynie zarządcą infrastruktury linii kolejowej nr 65. Te zmiany spotkały się ze zdecydowanym oporem ze strony ekspertów, związków zawodowych oraz parlamentarzystów. Na koniec 2010 roku podejmowane były kroki do stworzenia terminalu przeładunkowego na terenie likwidowanej cukrowni w Klemensowie, gdzie będą przeprowadzane przeładunki towarów masowych luzem i w kontenerach. 29 listopada 2010 roku LHS stała się udziałowcem Euroterminalu Sławków, a na koniec roku uzyskała autoryzację bezpieczeństwa dla zarządcy infrastruktury kolejowej oraz certyfikat dla przewoźnika kolejowego na pięcioletni okres.

Na początku 2011 roku ogłoszono, że fuzja PKP Cargo i PKP LHS nie jest już rozważana. 3 marca należała do Railway Business Forum.

W marcu 2014 roku Urząd Transportu Kolejowego nałożył na PKP LHS karę za błędy w oznakowaniu kontenera cysterny. 7 lipca weszła w życie nowelizacja prawa unijnego rozdzielająca funkcje przewoźnika od zarządcy infrastruktury, co wywołało kolejne zmiany projektów ustaw dotyczących transportu kolejowego oraz publicznego transportu zbiorowego. Związki zawodowe na piśmie protestowały w tej sprawie, wysyłając list otwarty do premier Ewy Kopacz, jak również swoje opinie do ministrów, w tym do Marii Wasiak.

Od 5 maja do 23 czerwca 2015 roku spółka przeprowadzała testy lokomotywy TE33A-9999, podczas których miał miejsce najdłuższy i najcięższy transport w historii przewoźnika, składający się z 75 wagonów o łącznej długości 1107 m i masie brutto 6062 t.

Pod koniec kwietnia 2016 roku Parlament Europejski podjął decyzję o wyłączeniu PKP LHS z IV Pakietu Kolejowego, umożliwiając firmie zachowanie pełnionych funkcji zarządcy infrastruktury oraz przewoźnika.

W najbliższej przyszłości spółka planuje inwestycje mające na celu poprawę zdolności dużych przewozów, tworząc nowe, długie mijanki oraz rozwijając układy torowe na stacjach. Na ten cel przeznaczono ponad 800 mln zł, które były wykorzystane do odbudowy mijanek zlikwidowanych w latach 80. XX wieku.

Działalność

PKP LHS to firma, która specjalizuje się w wielu kluczowych obszarach związanych z transportem kolejowym. Jej działalność obejmuje zarówno zarządzanie infrastrukturą, jak i przewóz różnych rodzajów towarów oraz świadczenie szerokiego wachlarza usług dodatkowych.

Zarządzanie infrastrukturą

PKP LHS zarządza imponującą długością torów wynoszącą 525,830 km. W tym zakresie aż 394,650 km to szerokotorowa linia kolejowa nr 65, która rozciąga się od przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa, przebiegając przez regiony województw lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, małopolskiego oraz śląskiego. Przedsiębiorstwo wprowadza różnorodne inwestycje mające na celu odtworzenie i rozwój infrastruktury, a także przeprowadza konieczne remonty, aby utrzymać linię LHS w doskonałym stanie technicznym i eksploatacyjnym. Aktualnie spółka obsługuje 17 stacji oraz 27 posterunków ruchu.

Przewozy towarów

W zakresie przewozu towarów, przedsiębiorstwo oferuje kompleksową usługę, dostosowaną do potrzeb różnych branż przemysłu oraz budownictwa. Obsługiwane są różne kategorie towarów:

  • towary masowe, takie jak rudy, węgiel, kruszywa i drewno,
  • towary płynne, w tym gazy i produkty chemiczne,
  • towary sypkie, takie jak zboża, pasze, biomasa i pellety,
  • towary drobnicowe, jak wyroby metalowe, szkło i materiały budowlane,
  • jednostki intermodalne,
  • ładunki nadzwyczajne, w tym wyjątkowo ciężkie oraz długie i ponadgabarytowe,
  • ładunki niebezpieczne.

Przewozy realizowane są zarówno w pełnych składach, jak i w pojedynczych wagonach, co zapewnia elastyczność i dopasowanie do oczekiwań klientów.

Usługi dodatkowe

PKP LHS oferuje również szereg usług dodatkowych, które podnoszą jakość i efektywność realizowanych przewozów:

  • doradztwo spedycyjno-logistyczne,
  • przeładunek w terminalach oraz punktach przeładunkowych,
  • składowanie towarów w halach magazynowych, na utwardzonych placach oraz konfekcjonowanie, paletyzowanie i sortowanie ładunków,
  • obsługa celna dla przedsiębiorstw handlujących towarami z zagranicą,
  • ustalanie masy przesyłek na wagach elektronicznych,
  • przestawianie wagonów z toru szerokiego na tor normalny i odwrotnie,
  • podstawianie wagonów na bocznice oraz inne punkty ładunkowe,
  • prace manewrowe,
  • dzierżawa infrastruktury,
  • toczenie obręczy zestawów kołowych lokomotyw szeroko- i normalnotorowych,
  • prace na zapadni trakcyjnej.

Dzięki tak szerokiemu zakresowi działalności, PKP LHS jest w stanie sprostać zmieniającym się wymaganiom rynku oraz dostarczać najwyższej jakości usługi.

Tabor

W kontekście linii LHS zainaugurowanej 15 grudnia 1979 roku, przeprowadzono intensywne działania na rzecz rozbudowy i modernizacji taboru.

Typ lub seriaIlośćMoc nominalnaRozstaw torówPrzeznaczenieNotatki
ST44Ko32321470-1470 kW2000-2000 KM1520 mmlokomotywa pociągowa
ST44Bf222240-2240 kW3000-3000 KM1520 mmlokomotywa pociągowa
ST40s18272133-2133 kW2900-2900 KM1520 mmlokomotywa pociągowa
SM48077882-882 kW1200-1200 KM1520 mmlokomotywa manewrowa
16D0771550-1550 kW2108-2108 KM1520 mm / 1435 mmlokomotywa manewrowa
SM30011257-257 kW350-350 KM1435 mmlokomotywa manewrowa
SM32011257-257 kW350-350 KM1435 mmlokomotywa manewrowa

W okresie od 1977 do 1980 roku dostarczono 68 spalinowozów trakcyjnych serii ST44, a w latach 1978-1980 oraz 1983-1985 pozyskano 24 spalinowozy manewrowe serii SM48. W 2001 roku, po formalnym rozpoczęciu działalności przez spółkę PKP LHS, liczba czynnych lokomotyw spalinowych wyniosła 60, w tym 50 sztuk typu ST44 oraz 8 modeli SM48 na tor szeroki. Dodatkowo, w zasobach spółki znajdowały się 2 lokomotywy manewrowe na tor normalny. Warto zaznaczyć, że 9 egzemplarzy ST44 zostało odstawionych i wycofanych z inwentarza w 1999 roku za czasów PKP.

W roku 2003 dwa spalinowozy ST44, numery 2060 i 2067, zostały przekazane do zakładów Bumar-Fablok, a w 2004 roku podpisano umowę na ich modernizację, którą zakończono 18 marca 2005 roku. W ramach przeprowadzonej naprawy, według dokumentacji opracowanej przez IPS „Tabor”, lokomotywy oznaczone jako ST44-3001 i 3002 zyskały nowy zespół napędowy z silnikiem Caterpillar oraz nowoczesne układy podgrzewania silnika oraz urządzenia pomocnicze. Choć PKP LHS zdecydowała się na ich sprzedaż w 2015 roku, ostatecznie lokomotywy nie zmieniły właściciela.

Wśród taboru eksploatowanego przez PKP LHS znajduje się również model 401Da-254, znany jako SM32-001, który wykonywał prace manewrowe na stacji Sędziszów LHS. Należy również wspomnieć o lokomotywie SM30-765, która była używana do manewrów na stacji Zamość Bortatycze LHS.

W 2006 roku opracowano strategię modernizacji parku lokomotyw, co zaowocowało realizacją projektu dotyczącego modernizacji spalinowozów serii ST44 w latach 2007-2011. W czasie naprawy głównej Pesa Bydgoszcz wymieniła silnik dwusuwowy 14D40 o mocy 2000 KM na nowoczesny silnik czterosuwowy 12CzN26/26, spełniający rygorystyczne normy ochrony środowiska i emisji hałasu. Z kolei Newag przebudował 17 spalinowozów na lokomotywy typu 311Da, wyposażywszy je w silnik GE Transportation o mocy 2900 KM.

W grudniu 2011 roku PKP LHS podpisało umowę z Newagiem na dostawę lokomotyw typu 16D, które były modernizacją modelu SM48, napędzanego silnikiem CAT 3512C o mocy 2108 KM. Lokomotywy te przystosowano do eksploatacji zarówno na torach szerokich, jak i normalnych, dostarczając łącznie 7 sztuk do 2013 roku.

W 2012 roku, w odpowiedzi na zaostrzone wymagania ochrony środowiska, odstawiono 10 lokomotyw ST44 z pierwszych dostaw, które były wyposażone w przestarzałe silniki dwusuwowe. Chociaż planowano ich modernizację w latach 2012-2013, ostatecznie projekt został wstrzymany.

Na 26 lipca 2017 roku, przedsiębiorstwo zawarło kolejną umowę z Newagiem na modernizację 10 spalinowozów serii ST44 do typu 311Da. Przewiduje się, że pojazdy te zostaną dostarczone do końca grudnia 2018 roku. Pierwsza lokomotywa z tej dostawy dotarła na stację Zamość Bortatycze 6 marca 2018 roku, a ostatnia 1 sierpnia 2018 roku.

W roku 2012 PKP LHS dysponowała łącznie 77 lokomotywami, z czego 61 spalinowozów liniowych na tor szeroki, w tym 10 odstawionych, oraz 16 spalinowozów manewrowych – zdefiniowanymi w odpowiednich kategoriach podziału torów. Nadto, w skład taboru technicznego wchodziły m.in. 2 wózki motorowe WM-15S oraz 3 nowe ciągniki szynowe UCS-40.00, zakupione odpowiednio w 2008 i 2012 roku. Jednakże brak było wagonów do przewozów towarów, co wymuszało korzystanie z wagonów należących do kolei państw WNP. Ponadto, 184 wózki wagonowe normalnotorowe oraz 66 szerokotorowych były wykorzystywane w Punkcie Komunikacji Przestawczej Wagonów na stacji Sędziszów LHS, co ułatwiało bezprzeładunkową komunikację między torami. Tabor eksploatowany przez PKP LHS jest oznaczany identyfikatorem literowym PKPLS.

Struktura udziałów i przynależność

Właścicielem całkowitych 100% udziałów przedsiębiorstwa jest Polskie Koleje Państwowe. Kapitał zakładowy spółki wynosi 39 526 000 zł.

PKP LHS funkcjonuje w ramach Grupy PKP, co podkreśla jej silną pozycję na rynku kolejowym. Dodatkowo, spółka jest członkiem Związku Pracodawców Kolejowych oraz aktywnie uczestniczy w Railway Business Forum.

Wyniki finansowe i przewozowe

W analizowanym okresie przedsiębiorstwo PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa osiągnęło znaczące wyniki finansowe oraz przewozowe, które świadczą o jego stabilności i dynamicznym rozwoju. Zysk netto spółki w roku 2002 wyniósł 4,26 mln zł, co stanowiło punkt wyjścia do dalszego rozwoju finansowego. W latach 2003 oraz 2004, zyski wzrosły do ponad 20 mln zł, jednak w 2005 roku wynik finansowy spadł poniżej tej wartości. W 2006 roku nastąpił niewątpliwy przełom, gdyż zysk przekroczył 60 mln zł, a w 2007 roku wyniósł ponad 40 mln zł. Lata 2008–2009 przyniosły kolejne zmiany, gdyż zysk spółki znowu osiągnął wartość około 20 mln zł.

W okresie 2010–2011 wyniki finansowe utrzymywały się na poziomie 25-30 mln zł, a w 2012 roku wzrosły do ponad 35 mln zł. Następnie, w latach 2013–2015, PKP LHS osiągnęło rekordowe zyski na poziomie około 75 mln zł.

Przechodząc do przewozów, w 2001 roku spółka przewiozła 4,39 mln ton towarów, z czego 3,81 mln ton stanowiła ruda żelaza. W 2002 roku przewozy pozostały na podobnym poziomie, a w 2003 roku wyniosły 6,12 mln ton, z czego 1,25 mln ton to ruda żelaza. W 2004 roku przedsiębiorstwo odnotowało rekordowe przewozy na poziomie 7,3 mln ton, jednak w następnym roku nastąpił powrót do wcześniejszych wartości.

W roku 2006 PKP LHS minimalnie pobiło swój wcześniejszy rekord, a w 2007 roku przewozy wzrosły do 8,6 mln ton, co stanowiło nowy rekord. Jednak w 2008 roku obserwowano niewielki spadek, a w 2009 roku przewozy wyniosły 5,49 mln ton, przy czym po raz pierwszy przewozy rudy żelaza były mniejsze niż przewozy innych towarów. W latach 2010–2013 wyniki przewozów stabilizowały się na poziomie nieco powyżej 10 mln ton, przy czym w 2014 roku osiągnięto 10,67 mln ton. Następnie w 2015 roku przewozy spadły do 9,67 mln ton, a w 2016 roku zbliżyły się do 10 mln ton.

RokMasa przewiezionych towarówPraca przewozowa wykonana_
Udział w rynkuLokalizacjaUdział w rynkuLokalizacja
20114,05%5.5,99%5._
20124,39%5.6,82%3._
20134,32%4.6,62%4._
20144,66%3.7,06%3._
20154,30%4.6,24%3._
20164,48%4.6,58%3._

Analizując udział PKP LHS w krajowym rynku przewozów towarowych w latach 2011–2015, można zauważyć, że według przewiezionej masy towarów wynosił on od 4 do 5%. Z kolei udział spółki według wykonanej pracy przewozowej w tym samym okresie oscylował od około 6 do 7%. Te sukcesy umożliwiły przedsiębiorstwu zajęcie w 2015 roku czwartego miejsca według masy towarów oraz trzeciego miejsca według pracy przewozowej. Te same lokaty zostały utrzymane także w roku 2016.

Zatrudnienie

Na przestrzeni lat, liczba pracowników PKP LHS ulegała znacznym zmianom. W roku 2004 zatrudnienie wynosiło 1186 osób. Już w 2005 roku odnotowano nieznaczny spadek w zatrudnieniu, jednak w kolejnym roku liczba ta wzrosła i zbliżyła się do 1250.

W okresie pomiędzy 2007 a 2011 rokiem, liczba pracowników dochodziła do 1219–1270. Na koniec grudnia 2012 roku, PKP LHS osiągnęło rekordowe zatrudnienie wynoszące 1283 pracowników. Warto zaznaczyć, że na koniec 2013 roku w firmie pracowało 1247 osób.

Rok 2014 przyniósł niewielki wzrost zatrudnienia do 1292 pracowników, ale już w 2015 roku, w porównaniu do roku wcześniejszego, liczba ta zmniejszyła się o 29.

Dyrektorzy i prezesi

W kontekście historii spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa istotne są osoby pełniące kluczowe funkcje zarządzające. W momencie obecnym, prezesem zarządu jest Zbigniew Tracichleb od 13 stycznia 2016 roku. Również przewodniczącym rady nadzorczej został Mirosław Antonowicz, który objął to stanowisko 28 czerwca 2017 roku.

Data początkowaData końcowaImię i nazwiskoStanowiskoNazwa firmyUwagi
1 maja 200030 czerwca 2001Piotr JuśdyrektorPKP Zakład Eksploatacji LHS_
1 lipca 200129 marca 2006prezesPKP Linia Hutnicza Szerokotorowa
29 marca 200629 czerwca 2006Benedykt Miszkin_
30 czerwca 20069 maja 2013Zbigniew Tracichleb_
10 maja 201324 października 2014Grażyna Kuś_
24 października 201413 stycznia 2016Łukasz Górnicki_
13 stycznia 2016_Zbigniew Tracichleb_

Nagrody i wyróżnienia

W ciągu swojej działalności, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa zdobyła wiele cennych nagród oraz wyróżnień, co potwierdza jej silną pozycję na rynku. Oto kilka z najważniejszych osiągnięć:

  • W 2004 roku firma otrzymała nagrodę Lubelski Orzeł Biznesu w kategorii Lubelskie przedsiębiorstwo – Pracodawca roku – Duże przedsiębiorstwo, przyznaną przez Lubelski Związek Pracodawców oraz Konfederację Pracodawców Polskich,
  • W 2005 roku zdobyła tytuł Gazela Biznesu, który został przyznany przez Puls Biznesu,
  • Rok 2006 przyniósł tytuł laureata plebiscytu Filary Polskiej Gospodarki organizowanego przez Puls Biznesu,
  • W 2007 roku otrzymała wyróżnienie Perła Polskiej Gospodarki w kategorii Perły Duże, przyznane przez Polish Market i Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, doceniając konsekwentne realizowanie polityki oraz strategii przedsiębiorstwa, a także pozycję lidera wśród najbardziej dynamicznych i efektywnych firm w Polsce,
  • Tego samego roku tytuł Sponsor Kultury Zamościa został nadany przez prezydenta miasta Marcina Zamoyskiego za aktywną działalność wspierającą rozwój kultury,
  • W 2008 roku firma zajęła VIII miejsce w rankingu największych przedsiębiorstw Lubelszczyzny Złota Setka, VI miejsce w kategorii Najbardziej zyskowne firmy, V miejsce w kategorii Największy zysk brutto, VII miejsce w kategorii Najwięksi inwestorzy oraz I miejsce w kategorii Transport,
  • 2008 roku również przyniósł laureat plebiscytu Filary Polskiej Gospodarki organizowanego przez Puls Biznesu,
  • W 2009 roku uzyskała IV miejsce w regionie w rankingu Diamenty Forbesa, za osiągnięte wyniki finansowe i wartość majątku,
  • Ten sam rok to także certyfikat Przejrzysta Firma przyznany przez Dun&Bradstreet, podkreślający rzetelność w publikacji sprawozdań finansowych,
  • Wyróżnienie Solidny Pracodawca w kategorii ogólnopolskiej przypadło za zasługi w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi,
  • Na koniec 2009 roku firma zdobyła również wyróżnienie w kategorii Firma Duża – Promotor regionu za granicą w IV edycji programu promocji przedsiębiorstw Excellence w Biznesie, organizowanego przez Lubelski Klub Biznesu,
  • W 2010 roku uzyskała II miejsce w kategorii Transport kolejowy jako główne źródło przychodów w 2009, to w rankingu polskich przedsiębiorstw branży TSL Mobile,
  • Tego samego roku zdobyła wyróżnienie w kategorii Firma Duża – Inwestor Regionalny w programie promocji przedsiębiorstw Excellence w Biznesie,
  • W 2010 roku również uzyskała X miejsce w rankingu największych firm Lubelszczyzny Złota Setka, VIII miejsce w kategorii Najbardziej zyskowne firmy, IX miejsce w kategorii Największa rentowność, VIII miejsce w kategorii Najwięksi pracodawcy oraz V miejsce w kategorii Najwięksi inwestorzy,
  • Wyróżnienie Perła Polskiej Gospodarki w kategorii Perły Duże przyznano za konsekwentne realizowanie polityki oraz strategii przedsiębiorstwa,
  • Rok 2011 przyniósł tytuł Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR, przyznawany przez magazyn Strefa Biznesu,
  • W tym samym roku firma została laureatem VI edycji programu promocji przedsiębiorstw Excellence w biznesie w kategorii Duża Firma,
  • W 2011 roku znowu przyznano tytuł Sponsor Kultury Zamościa, za działalność na rzecz tworzenia materialnych warunków do rozwoju kultury,
  • Ponadto wyróżnienie Inwestor roku przyznano za przyczynienie się do zwiększenia potencjału gospodarczego miasta,
  • W 2011 roku firma uzyskała jeszcze nagrodę Lubelski Orzeł Biznesu w kategorii Przedsiębiorstwo duże,
  • Rok 2013 to tytuł Lidera Rynku w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową, kolejowych przewozów towarowych oraz procesów logistycznych, a także wyróżnienie Euro Lider,
  • W 2013 roku firma była także wyróżniona przez Rotary International za wsparcie akcji profilaktycznych,
  • W 2014 roku uzyskała nagrodę Złoty Rydwan za wkład w poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie kolejowego transportu ładunków,
  • Rok 2014 przyniósł również tytuł Sponsor Kultury Zamościa,
  • W 2015 roku firma zajęła III miejsce w województwie lubelskim w rankingu Diamenty Forbesa w kategorii przedsiębiorstw z przychodami powyżej 250 milionów złotych,
  • W 2015 roku znowu przyznano tytuł Sponsor Kultury Zamościa za wsparcie działalności kulturalnej,
  • Minimalizowano w tym czasie ryzyko dzięki nagrodzie w konkursie Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej organizowanym przez Państwową Inspekcję Pracy,
  • W 2016 roku przyznano tytuł laureata w I edycji konkursu Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym,
  • Ostatnia nagroda w 2016 roku to tytuł Super Sponsora Kultury Zamościa,

Każda z tych nagród i wyróżnień jest świadectwem działalności firmy oraz jej zaangażowania w rozwój lokalnej społeczności oraz przemysłu transportowego.

Przypisy

  1. Newag: Pierwsza z dziesięciu lokomotyw 311Da w PKP LHS [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 07.03.2018 r.]
  2. Newag: Newag z umową na modernizację lokomotyw dla PKP LHS. newag.pl, 26.07.2017 r. [dostęp 27.07.2017 r.]
  3. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa: Skład Rady Nadzorczej VII kadencji Spółki PKP LHS. lhs.com.pl, 04.07.2017 r. [dostęp 26.07.2017 r.]
  4. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa: Rada nadzorcza. lhs.com.pl. [dostęp 26.07.2017 r.]
  5. Departament Regulacji Rynku Kolejowego, Wydział Analiz: Przewozy towarowe 2016. utk.gov.pl, 27.01.2017 r. [dostęp 31.01.2017 r.]
  6. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa: 3% wzrost przewozów w PKP LHS. lhs.com.pl, 30.01.2017 r. [dostęp 31.01.2017 r.]
  7. NSZZ Solidarność: Związkowcy z PKP LHS nie zgadzają się na podział spółki. kurier-kolejowy.pl, 22.10.2014 r. [dostęp 18.08.2015 r.]
  8. Związkowcy piszą list do premier Kopacz ws. PKP LHS. kurier-kolejowy.pl, 17.09.2014 r. [dostęp 18.08.2015 r.]
  9. Urząd Transportu Kolejowego: Prezes UTK nałożył kary pieniężne za naruszenia w zakresie bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych. utk.gov.pl, 21.03.2014 r. [dostęp 17.08.2015 r.]
  10. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa: PKP LHS rekordzistą. lhs.com.pl, 25.06.2015 r. [dostęp 18.08.2015 r.]
  11. Jakub Madrjas: LHS sprzedaje zmodernizowane lokomotywy. rynek-kolejowy.pl, 27.01.2015 r. [dostęp 15.08.2015 r.]
  12. Grupa PKP: Raport roczny 2014. pkpsa.pl. [dostęp 10.11.2015 r.]
  13. Grupa PKP: Raport roczny 2013. pkpsa.pl. [dostęp 17.08.2015 r.]
  14. Grupa PKP: Raport Roczny Grupy PKP 2011. lhs.com.pl. [dostęp 13.08.2015 r.]
  15. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa: Struktura przewozów. lhs.com.pl. [dostęp 13.08.2015 r.]
  16. Grupa PKP: Raport roczny 2012. pkpsa.pl. [dostęp 13.08.2015 r.]
  17. Newag wyznacza nowy standard modernizacji lokomotyw. rynek-kolejowy.pl, 04.10.2013 r. [dostęp 13.08.2015 r.]
  18. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa: Co to jest linia LHS?. lhs.com.pl. [dostęp 17.08.2015 r.]
  19. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa: PKP LHS udziałowcem w spółce „Euroterminal Sławków”. lhs.com.pl, 07.12.2010 r. [dostęp 17.08.2015 r.]
  20. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa: PKP LHS przewiozła więcej!. lhs.com.pl, 23.03.2015 r. [dostęp 14.08.2015 r.]

Oceń: PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa

Średnia ocena:4.83 Liczba ocen:7