UWAGA! Dołącz do nowej grupy Zamość - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Obwodnica Zachodnia w Zamościu


Obwodnica Zachodnia to infrastruktura drogowa, która w pełni leży na obszarze miasta Zamość. Jej historia sięga lat 80. XX wieku, kiedy to została wprowadzona na mapę Zamościa, co sugeruje, że jej budowa mogła się rozpocząć w tym właśnie okresie. Mimo że obwodnica nie przebiega wzdłuż granic miasta, znajduje się pomiędzy zabudowaniami osiedli Karolówka oraz Orzeszkowa-Reymonta, w zachodniej części metropolii. Warto zauważyć, iż wokół obwodnicy jest stosunkowo niewiele zabudowy, co sprawia, że nie staje się ona znaczącym utrudnieniem dla mieszkańców poszczególnych dzielnic.

Do Obwodnicy Zachodniej można dojechać z kierunku Lublina, podążając ulicą Lubelską. Po wjeździe do granic Zamościa, kierowcy przejeżdżają przez wiadukt nad linią LHS, a następnie kontynuują jazdę prosto przez pobliskie rondo, które zlokalizowane jest na skrzyżowaniu z ulicą Legionów – Obwodnicą Hetmańską. Kolejnym punktem jest rondo na przecięciu ulicy Lubelskiej z ulicą gen. W. Sikorskiego oraz aleją 1 Maja. Rondo to wybudowano w 2006 roku, kończąc prace nad ulicą gen. W. Sikorskiego. Od tego miejsca w kierunku zachodnim rozciąga się Obwodnica Zachodnia Zamościa, która umożliwia omijanie centrum miasta, eliminując potrzebę zatrzymywania się przy sygnalizacjach świetlnych.

Obwodnica składa się z następujących ulic:

  • al. 1 Maja – droga, która została wybudowana około 1980 roku, charakteryzująca się jedno- i dwujezdniową nawierzchnią z dwoma pasami ruchu oraz poboczem i ścieżką rowerową, przy alei usytuowana jest miejska oczyszczalnia ścieków,
  • ul. Dzieci Zamojszczyzny – dwujezdniowa droga, wyposażona w pas zieleni oddzielający jezdnie oraz ścieżkę rowerową.

Obwodnica Zachodnia kończy się na rondzie NSZZ Solidarność, które jest skrzyżowaniem z ulicami Szczebrzeska i Śląska. Stąd kierowcy mogą kontynuować jazdę na zachód ulicą Szczebrzeska, która również jest dwujezdniowa z pasem zieleni pomiędzy jezdniami. Na ul. Szczebrzeskiej znajduje się jedna sygnalizacja świetlna, zlokalizowana na przecięciu z ulicą Błonie, natomiast dalej droga jest już wolna od jakichkolwiek przeszkód.

Przebieg od ronda Solidarności do połączenia z ul. Sadową stanowi kolejny fragment innej obwodnicy – Obwodnicy Śródmiejskiej.

W dniu 8 lutego 2017 roku w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisano umowę o dofinansowanie projektu przebudowy Zachodniej Obwodnicy Zamościa. Inwestycja zakładała modernizację odcinka liczącego około 5 km, który współtworzy drogę krajową nr 74, zaczynając od alei 1 Maja (most na rzece Łabuńka) do ulicy Szczebrzeska (granica Zamościa). Całkowite dofinansowanie wyniosło 81 867 760,08 zł, co stanowi 85% całkowitego kosztu inwestycji, szacowanego na 96 315 011,86 zł. Środki przyznano w ramach konkursu dla Działania 4.2 – Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T, co przyczynia się do odciążania miast od nadmiernego ruchu. Prowadzenie projektu miało miejsce w ramach Osi Priorytetowej IV – Infrastruktura drogowa dla miast Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020.

Po zrealizowaniu prac budowlanych, obwodnica zyskała 2 pasy ruchu w każdym kierunku na odcinku długości 5400 metrów, a znajdujące się w jej obrębie 3 skrzyżowania zostały przebudowane na ronda. W trakcie modernizacji zastosowano nowoczesne rozwiązania, takie jak energooszczędne lampy solarno-hybrydowe, a także "zielona wyspa", stanowiąca Miejsce Obsługi Rowerów.

Nowa Zachodnia Obwodnica Zamościa

W dniu 19 maja 2020 roku w siedzibie Ratusza w Zamościu nastąpiło podpisanie umowy dotyczącej budowy Nowej Zachodniej Obwodnicy Zamościa w ramach ogólnokrajowego programu, znanego jako 100 Obwodnic. Ta nowa infrastruktura transportowa będzie prowadzić zupełnie nowym korytarzem.

Obwodnica ma być jednojezdniową Drogą Klasy GP, co oznacza, że będzie to droga przeznaczona dla ruchu głównego przyspieszonego. Dzięki jej budowie możliwe będzie ominięcie Zamościa, a także mniejszych miejscowości, które znajdują się po zachodniej stronie. Co więcej, nowa trasa będzie usytuowana poza granicami miasta.

Plan zakłada, że obwodnica połączy Drogę Krajową nr 74 w okolicy Wiaduktu w miejscowości Zawada z węzłem Drogi Ekspresowej nr S17, która zlokalizowana jest w Sitańcu. Co istotne, nowa trasa przetnie także Drugą Wojewódzką nr 837 i jej całkowita długość wyniesie 19 kilometrów.

Przypisy

  1. a b c SŁ/materiał nadesłany, Powstanie zachodnia obwodnica Zamościa [online] [dostęp 19.05.2020 r.]
  2. AgnieszkaA. Serbeńska, Zamość: Drogowa inwestycja nie tylko dla gospodarki [online] [dostęp 29.06.2017 r.]
  3. Centrum Unijnych ProjektówC.U.P. Transportowych, Lista projektów wybranych do dofinansowania w ramach konkursu dla Działania 4.2 – Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego [online], 03.01.2017 r. [dostęp 29.06.2017 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":

Obwodnica Śródmiejska w Zamościu | Obwodnica Hetmańska w Zamościu

Oceń: Obwodnica Zachodnia w Zamościu

Średnia ocena:4.92 Liczba ocen:25