Obwodnica Hetmańska, położona w Zamościu, stanowi istotny element komunikacyjny miasta. Jej przebieg obejmuje niemal całkowicie tereny Zamościa, okalając północno-wschodnie obrzeża, a jedynie na północ przyjmuje fragmenty wsi Sitaniec. Niezwykle ważnym zadaniem, jakie spełnia ta trasa, jest oddalenie ruchu tranzytowego od centrum miasta, co znacząco podnosi komfort poruszania się po Zamościu.
Budowa tej strategicznej obwodnicy ma swoje korzenie w czasach PRL-u, kiedy to powstał pierwszy projekt obwodnicy w 1980 roku. Planowana byłoby połączenie z ul. Lubelską przez osiedle Powiatowa, gdzie droga miała biec na obszarze dzisiejszej ul. W. Sikorskiego. Realizacja obwodnicy zaczęła się dopiero w latach 1992-1993, w ramach której zbudowano dwa kluczowe etapy: I etap oznaczony jako aleja Jana Pawła II oraz II etap, to ul. Legionów, zrealizowany na południe od ul. Starowiejskiej.
W początkowym okresie tranzyt odbywał się dalej ulicami Starowiejską, Wojska Polskiego i wspomnianą już Lubelską, co prowadziło do znacznych utrudnień w ruchu oraz wpływało na komfort życia mieszkańców tych ulic. Dopiero w latach 2001-2004 zainicjowano III etap budowy, zmieniający przebieg drogi z obszaru osiedla Powiatowa na tereny osiedla Rataja. Cała obwodnica została ostatecznie oddana do użytku pod koniec 2004 roku.
Wjeżdżając do Zamościa od strony Lublina, kierowcy przejeżdżają przez wiadukt nad linią LHS-u. Bezpośrednio za nim zlokalizowane jest rondo, z którego rozpoczyna się obwodnica, która prowadzi przez następujące ulice:
- ul. Legionów – najdłuższa ulica w mieście, o długości ok. 4,5 km, w większości posiadająca dwa pasy ruchu w przeciwnych kierunkach z brakiem rozdzielającego pasa zieleni, ostatni kilometr wyposażony jest w dwie jezdnie z pasem zieleni,
- Aleje Jana Pawła II – są to ulice dwujezdniowe z pasem zieleni oddzielającym kierunki ruchu oraz chodnikami po obu stronach,
- W obszarze ul. Lwowskiej znajduje się sygnalizacja świetlna, która po przebudowie w 2006 roku poprawiła bezpieczeństwo wjeżdżających zarówno do hipermarketu Carrefour, jak i na obwodnicę.
Na Obwodnicy Hetmańskiej zainstalowano siedem skrzyżowań, w tym cztery ronda, cztery sygnalizacje świetlne oraz jeden przejazd kolejowy. Przejazd kolejowy oraz sygnalizacja świetlna stają się głównymi przyczynami spowolnienia tranzytu przez Zamość. Ta droga nie służy wyłącznie kierowcom tranzytowym, ale również mieszkańcom, dla których jest to wygodna arteria do najszybszego pokonywania części miasta.
W Zamościu istnieje też alternatywna trasa, służąca płynnemu przejazdowi przez miasto, mianowicie przebiegająca w zachodniej części Obwodnica Zachodnia.
Przypisy
- "Zamościopedia" Andrzeja Kędziory - "Obwodnica Hetmańska"
Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":
Obwodnica Zachodnia w Zamościu | Obwodnica Śródmiejska w ZamościuOceń: Obwodnica Hetmańska w Zamościu